Vad äter en vegeterian?

Många alternativ men stort ansvar
Svampar, bönor, linser, gryn, säd, rotfrukter, frön, nötter, ris, pasta… Listan kan göras lång. Idag är det inte så svårt att vara vegetarian. Det svåraste är att se till att alla näringsämnen nödvändiga för kroppen finns med i kosten varje dag. En vegetarian måste ta mycket stort eget ansvar för sin mat varje dag. Maten skall vara mättande, och innehålla rätt ämnen. Ett exempel är ämnet järn, som taget ur animaliska produkter absorberas lättare i kroppen än om det kommer från en vegetarisk tallrik. En vegetarian måste alltså få i sig mera järn än någon som äter animalisk mat.

Nybliven vegetarian
Det kan vara lätt att som nybliven vegetarian snöa in sig på en smal del av det vegetariska utbudet. Dock är det extremt viktigt, oavsett om man är vegetarian eller inte, att variera sin kost med olika ingredienser, substanser och tillagningssätt. För att ersätta proteinet, som är den största förlusten i att skippa en köttbit, är spannmålsprodukter ett bra knep. Dessa innehåller naturliga proteiner som är lika bra för kroppen som de som finns i kött och fisk. Andra ämnen som måste ersättas i kosten hos en vegetarian är kalcium, vitamin D, vitamin B12 och omega-3-fetter. Dessa finns i olika livsmedel som baserats helt utan animaliskt innehåll och de är enkla att få tag på.